Title: Suomea puhuvat...
Minna - February 15, 2008 07:15 AM (GMT)
Heippahei. Meitä suomea puhuvia täällä on pari, niin mietin tässä, että olisko mitään jos olisi oma topicci. Minusta olisi ainakin kiva jos jonkun kanssa voisi täällä suomea jutella.
Liity seuraan? :)
Suhteellisen formaalia kieltä käytän tässä nyt siksi, että foorumilla on eräs, joka opiskelee suomea ja ymmärtää paremmin kirjakieltä. :P
(For those who have no idea what that says... Well, nevermind, it's not meant for you ;) Just thought I'd make a thread for those of us that speak Finnish. )
Donut - February 15, 2008 09:34 AM (GMT)
Hei vähä hyvä idea! :D Saa nähdä, miten tällanen formaalisempi kieli toimii, kun olen aina tottunut kirjoittamaan puhekielellä :lol:
Ajattelin tässä kysästä, kun itse olen aika uusi enkä teitä vielä oikein tunne niin olisi kiva tietää, että mistä päin Suomea olette? Itse olen Lappeenrannasta :D
OneDisposableHero - February 15, 2008 03:24 PM (GMT)
Jep, saattaa olla aika vaikeaa kirjoittaa formaalilla kielellä, mutta ehkä se tästä alkaa sujumaan. Muuten tämä on todella hyvä idea. :D
Minä olen Etelä suomesta porvoon lähistöltä. :) :wink
Minna - February 15, 2008 03:33 PM (GMT)
| QUOTE (Donut @ Feb 15 2008, 11:34 AM) |
| Ajattelin tässä kysästä, kun itse olen aika uusi enkä teitä vielä oikein tunne niin olisi kiva tietää, että mistä päin Suomea olette? Itse olen Lappeenrannasta :D |
Eikä!! What a small world... Lappeenrannasta myös, tosin virallisesti olen nykyään jyväskyläläinen. Juuri tulin viikonlopun viettoon Lappeenrantaan. Mistä päin Lappeenrantaa olet? (Jos saan udella :)) Itse olen Mustolasta.
Mitkä teidän nimenne muuten ovat?
JuJuMetallica - February 15, 2008 05:21 PM (GMT)
Mä oon kans Etelä suomesta porvoon lähistöltä :D Tosi hyvä idea, täällähän on ollu muitakin näitä, oon nähny joku espanjatopicci jne.
Mun nimeni on Julia, mut kaikki täällä kyll sanovat mut Jujuks
Puhun oikeesti ruotsia et mun suomea ei oo maailman paras :D
Minna - February 15, 2008 05:28 PM (GMT)
^Harjoittelemallahan se suomi paranee ;) Minun ruotsini taas on niin surkea, ettei voisi surkeammaksi tulla. :< Pitäisi sitä harjoitella ennen kuin otan (pakollisen!) Akademisk svenska -kurssin (eli siis virkamiesruotsin). :P
JuJuMetallica - February 15, 2008 05:45 PM (GMT)
Kyllä! Ja juuro nyt mull on parempi suomessa ku ruotsissa koulussa :wacko:
clover - February 15, 2008 07:31 PM (GMT)
Hei hieno idea! Olen myös tottunut kirjoittamaan puhekielellä,
mutta kai se siitä :D
Asun täällä Tampereen lähellä ja mun nimi on Nina :)
Donut - February 16, 2008 09:34 AM (GMT)
| QUOTE (Minna @ Feb 15 2008, 07:33 AM) |
| Eikä!! What a small world... Lappeenrannasta myös, tosin virallisesti olen nykyään jyväskyläläinen. Juuri tulin viikonlopun viettoon Lappeenrantaan. Mistä päin Lappeenrantaa olet? (Jos saan udella :)) Itse olen Mustolasta. |
Woooow!! Joo kyl on pieni maailma!! :lol: Minä asun Karhuvuoressa.. En oo varma tiedätkö sinä missä se on (se on sielläpäin, missä on Robinhood ja Lidl.. jos tuo yhtään auttoi :D)
Kävitkö muuten Lauritsalan lukiota? Ajattelin vain kun se taitaa olla Mustolaa lähimpänä oleva lukio.. :biggrin Itse käyn sitä lukiota.. Tai oikeastaan kävin.. Enää sinne ei tarvitse mennä muuten kun vain kirjoituksiin ja ylioppilasjuhliin :D
Ja minun nimeni on Satu :P
Minna - February 16, 2008 01:01 PM (GMT)
| QUOTE (Donut @ Feb 16 2008, 11:34 AM) |
Minä asun Karhuvuoressa.. En oo varma tiedätkö sinä missä se on (se on sielläpäin, missä on Robinhood ja Lidl.. jos tuo yhtään auttoi :D) Kävitkö muuten Lauritsalan lukiota? Ajattelin vain kun se taitaa olla Mustolaa lähimpänä oleva lukio.. :biggrin Itse käyn sitä lukiota.. Tai oikeastaan kävin.. Enää sinne ei tarvitse mennä muuten kun vain kirjoituksiin ja ylioppilasjuhliin :D
Ja minun nimeni on Satu :P |
Juu, tiedän Karhuvuoren. Ja kävin kyllä Lauritsalan erilaista lukiota. Tosi kiva paikka. Ollaan sitten samaan aikaan oltu siellä, olen nimittäin viime vuoden abiturientti.
Hei, olitko puurojuhlassa? Yritin tulla sinne, katsomaan, oliko näytelmä parempi kuin viime vuonna, mutta en päässyt (tentti :<). Jos olit, voisitko kenties kertoa, millainen se oli? Aaaaaaa! Voisin kysyä sata kysymystä opettajista ja kaikkea!
Minun nimeni taasen on Minna, jollei se jo ollut suht selvää. :)
Donut - February 17, 2008 09:54 AM (GMT)
Heh aika hauska juttu!! :D Joo ja onhan se Lauritsalan lukio ihan kiva paikka.. Minua on vaan koko kolmen vuoden ajan ärsyttänyt se, että minun parhaat kaverit käyvät Kimpisen lukiota.. <_<
Joo kävin puurojuhlassa.. Oli minusta erittäin hyvin tehty! Ja minusta se oli parempi kuin viime vuonna :wink Sen pääidea oli se, että kun siellä on se remontti menossa, niin siinä sittten oli muutama remonttimies ja kaikkee :biggrin Ja itseasiassa siinä soitettiin Metallicaa!! Meinasin alkaa hyppimään siinä penkillä :lol: Muistat varmaan sen kielten opettaja Karjalaisen? Se oli kuulemma käynyt Metallican konsertissa silloin viime kesänä ja siinä oli sitten sellainen kohta jossa häntä näyttelevä tyttö käveli lavalle Metallica-paita päällä ja Ain't My Bitch alkoi soimaan ja hän sitten alkoi siinä heilumaan.. Lopuksi hän sanoi jotenkin näin: "Kävin Metallican konsertissa ja kyllä oli niin mahtavaa ja James oli niin komea!" :lol:
Minna - February 17, 2008 10:01 AM (GMT)
Kyllä taidettiin viime vuonnakin soittaa Metallicaa. Mitäpäs mieltä olit viime vuoden näytelmästä? Taino siis toissavuoden jos nyt tarkkoja ollaan, sehän esitettiin kuitenkin 2006, mutta joo. :P
Joo'o, kyllä muistan Karjalaisen. En voi sanoa, että lämmöllä muistelisin. :b Enpä kyllä olisi uskonut, että hän tykkää Metallicasta. Enpä kyllä sitäkään olisi uskonut, että Titta alkaisi moshaamaan uskonnontunnilla.
Donut - February 17, 2008 10:07 AM (GMT)
Mitämitämitä minä en muista, että silloin soitettiin Metallicaa!! Mikä laulu ja missä yhteydessä? :lol:
Niin silloinhan oli se Big Brother-juttu? En oikein kunnolla muista sitä, mutta kyllähän sekin hauska oli :D
Minna - February 17, 2008 10:13 AM (GMT)
Iso V(aksi), mutta kyllä. Ja siis kunhan mielenkiinnosta kyselin, tein nimittäin käsikirjoituksen siihen yhden kaverin kanssa ja ohjasin näytelmän. ;) Mistä tulikin mieleeni, pitää etsiä se käsikirjoitus jostain ja viedä kotiin. :)
For Whom the Bell Tollsia soitettiin jonkun opettajan "tunnin" alkaessa. En enää muista kenen, mutta jonkun kuitenkin.
Mutta meillä meni kyllä vähän pieleen se esitys. Ensinnäkin meidän valomies ei tullut paikalle ja varavalomies ei tietenkään tiennyt, missä kohtaa laittaa valoja/verhoja kiinni (vaikka sille annoin käsikirjoituksen ja näytin, missä tehdään mitäkin). Mikrofonit sanoivat sopimuksen irti jossain vaiheessa ja näin. Siis ei se näytelmä itse mennyt pieleen, ulkopuoliset tekijät vaan.
Onko muuten oikeasti niin, että PMA ei enää opeta koululla? :o
Donut - February 17, 2008 01:45 PM (GMT)
Ai sinä olit käsikirjottanut ja ohjannut sen?!? Vähän oli hyvin keksitty se Iso-V juttu :D :tu: Minä olen ihan varma, että muistaisin sinut, mutta en nyt kyllä saa ketään mieleeni :lol:
Olisiko muuten ollut Kähkösen tunnilla tuo For Whom The Bell Tolls? Jostain syystä se sopisi hänelle parhaiten :lol: En kyllä ole varma oliko siinä edes Kähkösen tuntia.. :rolleyes:
Ja muistan jotenkin sen, että ne mikrofonit eivät toimineet kunnolla, kun minä istuin aika takana eikä ilman mikrofoneja meinannut kuulua sinne taakse.. mutta ihan hyvin se silti meni.. Minä en muista mitään valo/verho-ongelmia :D
Jos oikein olen ymmärtänyt niin PMA on virka-vapaalla vissiin tämä lukukauden.. Mutta en ole varma :)
Mikä sinä muuten olit penkkareissa? Ja onko täällä muita suomalaisia, jotka penkkareihin ovat osallistuneet? :P
Minna - February 17, 2008 08:42 PM (GMT)
Idea Puurojuhlaan tuli muualta, mutta minä ja kaverini käsikirjoitettiin se ja minä ohjasin, kyllä.
Muistelin myös, että Kähkösellä saattoi olla For Whom the Bell Tolls, mutta toisaalta muistelisin, että Kähkösellä olisi ollut Pelle Hermannin tunnari. En tiedä. En muista, minulla pitäisi jossain olla ne paperit.
Joo, eihän yleisö niitä valo-/verho-ongelmia tiedäkään, eihän teille sanottu, milloin mitäkin pitäisi tapahtua ;)
Olin penkkareissa vanki. :) Mikäs sinä olit?
Donut - February 18, 2008 09:38 AM (GMT)
Okei :D
Minä olin variksenpelätin :lol: Tarkoituksena oli keksiä joku parempi, mutta tyydyin sitten siihen. Ja aika moni luuli, että esitin maajussia.. mutta ei se kyllä haitannut :D
Minna - February 20, 2008 04:53 PM (GMT)
:D Viime vuonna oli jännää kun tuntui, että moni kävi miettimään pukuaan siinä viikkoa ennen penkkareita. :o
Höh, ja keksin juuri, että kaveri lakitetaan tänä keväänä. Ajattelin juuri, että kun tulen Lappeenrantaan toukokuuksi töihin, voisin mennä katsomaan kaverin lakkiaisia ja samalla käydä moikkaamassa opettajia. No... Olenko Lappeenrannassa lakkiaisten aikana? En. Jes. :<
Donut - February 20, 2008 05:01 PM (GMT)
Joo meillä oli vähän sama juttu.. Kauheen vaikeata tuntu aika monella olevan, kun yritti keksiä sopivaa pukua :D
Voi ei vähä huono tuuri :( Missä olet töissä silloin toukokuussa? Ja mitä muuten opiskelet? :biggrin
Minna - February 20, 2008 07:11 PM (GMT)
Yhdellä ala-asteella Lappeenrannassa. :) Vähän käytännön harjoittelua. Opiskelen englantia (pääaine), espanjaa ja pedagogiikkaa (sivuaineet). Minusta tulee siis englannin- ja espanjanopettaja. :)
Donut - February 21, 2008 10:54 AM (GMT)
Oii vähä kivaa :D
Itsekin haluaisin englantia opiskelemaan, mutta se nyt on lähes varmaa, etten mihinkään pääsisi :lol:
Minna - February 21, 2008 11:10 AM (GMT)
Nojaa. Jyväskylän koe oli ainakin suhteellisen helppoa. Samanlainen tänäkin vuonna. :)
Mitä meinasit lukion jälkeen tehdä?
Emmi - February 21, 2008 02:48 PM (GMT)
Donut - February 22, 2008 08:29 AM (GMT)
| QUOTE (Minna @ Feb 21 2008, 03:10 AM) |
| Mitä meinasit lukion jälkeen tehdä? |
Ei mitään hajuu.. Pitäisi pikku hiljaa alkaa tietämään.. Lähes varmana kuitenkin pidän sitä, etten yliopistoon hae :biggrin
Hyvää iltapäivää Emmi! Mitä kuuluu? :P Osaatko paljon suomea? :D
Emmi - February 22, 2008 08:35 AM (GMT)
| QUOTE (Donut @ Feb 22 2008, 08:29 AM) |
| QUOTE (Minna @ Feb 21 2008, 03:10 AM) | | Mitä meinasit lukion jälkeen tehdä? |
Ei mitään hajuu.. Pitäisi pikku hiljaa alkaa tietämään.. Lähes varmana kuitenkin pidän sitä, etten yliopistoon hae :biggrin
|
:mellow:
I dont speak finnish :lol:
I only know how to say some very few things.
Donut - February 22, 2008 08:36 AM (GMT)
| QUOTE (Emmi @ Feb 22 2008, 12:35 AM) |
| QUOTE (Donut @ Feb 22 2008, 08:29 AM) | | QUOTE (Minna @ Feb 21 2008, 03:10 AM) | | Mitä meinasit lukion jälkeen tehdä? |
|
:mellow: I dont speak finnish :lol: I only know how to say some very few things.
|
Oh okay :lol: :lol:
Hellfire - February 23, 2008 03:19 PM (GMT)
| QUOTE (Emmi @ Feb 22 2008, 09:35 AM) |
| QUOTE (Donut @ Feb 22 2008, 08:29 AM) | | QUOTE (Minna @ Feb 21 2008, 03:10 AM) | | Mitä meinasit lukion jälkeen tehdä? |
|
:mellow: I dont speak finnish :lol: I only know how to say some very few things.
|
Yes, I understood what Donut and Emmi said! Yes, my finnish is starting to rock! :lol:
I'm trying to learn it, so excuse me if I sometimes came here and read...it's just exercise, and moreover I don't understand but a little little little bit! :lol: I wish I could write something but the italian keyboards misses some of the letters.... :blink: so I'll just say moi! :biggrin
The Unforgiven One - February 23, 2008 03:23 PM (GMT)
| QUOTE (Hellfire @ Feb 23 2008, 07:19 AM) |
| QUOTE (Emmi @ Feb 22 2008, 09:35 AM) | | QUOTE (Donut @ Feb 22 2008, 08:29 AM) | | QUOTE (Minna @ Feb 21 2008, 03:10 AM) | | Mitä meinasit lukion jälkeen tehdä? |
|
|
Yes, I understood what Donut and Emmi said! Yes, my finnish is starting to rock! :lol:
I'm trying to learn it, so excuse me if I sometimes came here and read...it's just exercise, and moreover I don't understand but a little little little bit! :lol: I wish I could write something but the italian keyboards misses some of the letters.... :blink: so I'll just say moi! :biggrin
|
Lol. I'm learning it as well.
Let's see..
Minä olen Anne ja minä asun Oosterhoutissa, Hollantia. Minä opian Suomea ja minä toivon tämä on hyvä :lol:
Minna - March 3, 2008 08:07 PM (GMT)
| QUOTE (Hellfire @ Feb 23 2008, 05:19 PM) |
| I'm trying to learn it, so excuse me if I sometimes came here and read...it's just exercise, and moreover I don't understand but a little little little bit! :lol: I wish I could write something but the italian keyboards misses some of the letters.... :blink: so I'll just say moi! :biggrin |
I'm assuming the only letters you're missing are ä and ö, which you can make yourself, even if the keyboard doesn't have them. I don't know what the Italian keyboard layout is like, but on mine, left from Enter, there's a key that has "~", "¨" and "^" on it. If you press it once, then press either a or o and you should get ä and ö :). Of course then there's å, but it's rarely used. :)
| QUOTE (The Unforgiven One @ Feb 23 2008, 05:23 PM) |
| Minä olen Anne ja minä asun Oosterhoutissa, Hollannissa. Minä opiskelen suomea ja minä toivon, että tämä on oikein |
:) Oikein hyvä :)
Jee, tulin Kyprokselta eilen ja olin perjantaina Egyptissä! :)
The Unforgiven One - March 3, 2008 11:01 PM (GMT)
| QUOTE (Minna @ Mar 3 2008, 12:07 PM) |
| QUOTE (The Unforgiven One @ Feb 23 2008, 05:23 PM) | | Minä olen Anne ja minä asun Oosterhoutissa, Hollannissa. Minä opiskelen suomea ja minä toivon, että tämä on oikein |
|
Oh, anteeksi :P I tried :D
Minna - March 4, 2008 06:07 AM (GMT)
| QUOTE (The Unforgiven One @ Mar 4 2008, 01:01 AM) |
| QUOTE (The Unforgiven One @ Feb 23 2008, 05:23 PM) | | Minä olen Anne ja minä asun Oosterhoutissa, Hollannissa. Minä opiskelen suomea ja minä toivon, että tämä on oikein |
|
|
And that was really good, considering you're not a native, don't worry. Ja se oli oikein hyvä ottaen huomioon, että et ole alkuperäinen suomen puhuja, älä huoli. :) Don't apologize, älä pyytele anteeksi.
Donut - March 4, 2008 09:48 AM (GMT)
| Jee, tulin Kyprokselta eilen ja olin perjantaina Egyptissä! :) |
Oii vähä kivaa!! Oliks lämmintä? :D
Minna - March 4, 2008 10:04 AM (GMT)
| QUOTE (Donut @ Mar 4 2008, 11:48 AM) |
| QUOTE (Minna @ Mar 3 2008, 12:07 PM) | | Jee, tulin Kyprokselta eilen ja olin perjantaina Egyptissä! :) |
|
Oli. Varmaan jotain +25 - +30. :) Ihanaa oli. Tapasin Egyptin matkalla pari kivaa tyyppiä... Sähköpostia odotellessa.. :]
The Unforgiven One - March 4, 2008 11:01 PM (GMT)
| QUOTE (Minna @ Mar 3 2008, 10:07 PM) |
| QUOTE (The Unforgiven One @ Mar 4 2008, 01:01 AM) | | QUOTE (Minna @ Mar 3 2008, 12:07 PM) |
|
|
And that was really good, considering you're not a native, don't worry. Ja se oli oikein hyvä ottaen huomioon, että et ole alkuperäinen suomen puhuja, älä huoli. :) Don't apologize, älä pyytele anteeksi.
|
Kiitos, you're very helpful :D
Donut - March 5, 2008 09:36 AM (GMT)
| QUOTE (Minna @ Mar 4 2008, 02:04 AM) |
| QUOTE (Donut @ Mar 4 2008, 11:48 AM) | | QUOTE (Minna @ Mar 3 2008, 12:07 PM) | | Jee, tulin Kyprokselta eilen ja olin perjantaina Egyptissä! :) |
|
Oli. Varmaan jotain +25 - +30. :) Ihanaa oli. Tapasin Egyptin matkalla pari kivaa tyyppiä... Sähköpostia odotellessa.. :]
|
Hehe :wink Hyvä, että oli ihanaa :) Ai kun itsekin pääsisi johonkin reissaamaan..
Minna - March 5, 2008 11:55 AM (GMT)
Juu'u, matkustelu on kivaa. Seuraavia matkoja suunnittelen jo. :D
Puolaan toukokuussa, sitten parin päivän historiallinen bussimatka läntisellä Kuninkaantiellä kun pääsen Puolasta Lappeenrantaan. Ehkä Pariisiin kesäkuussa (jos kämppis saa miut ympäripuhuttua) ja haluisin jouluksi Espanjaan. :) Tai uudeksi vuodeksi, whatever. Ja veljentyttö halusi lähteä miun kanssa kesällä Lontooseen. En kyllä tiedä, olisinko sinne menossa vielä... Saa nähdä.
Heh. Saa nähdä, toteutuuko kolme viimeisintä. :]
Donut - March 5, 2008 12:47 PM (GMT)
:o :o Vauuu.. ihan pakko kysyy, että mistä sinä saat kaikki rahat? :lol:
Oletko muuten suunnitellut lähteväsi katsomaan Metallicaa johonkin? Tai onko joku muu suomalainen suunnitellut? :D
Minna - March 6, 2008 09:07 AM (GMT)
No porukat maksaa osan matkoista (esim. tuo Kypros/Egypti). Sit oon kesällä töissä. Saan siellä täyspidon + oman huoneen tai useamman ja palkkakin on ihan kiva, jotain alle tonnin kuukauden töistä. Ja ja... No, opintorahasta jää käteen joku 50€ tms kuussa, niin johan siinäkin säästää. :) Ja siis miulla jää ton verran käteen, ei kaikilla. :)
Ja tuo Puolan reissu on yhdistetty Metallica + kaverin luona vierailu.:P Mennään kaverin kanssa keikalle ja sitten Krakovaan joksku aikaa (kait). :)
Donut - March 7, 2008 09:12 AM (GMT)
Okei.. :D Ajattelinkin, että ehkä menet Metallicaa katsomaan sinne Puolaan :wink Oletko aikaisemmin käynyt ulkomailla keikalla? :)
Sori jos minä kyselen ihan liikaa. Sano jos häiritsee, niin en enää kysele :lol:
Minna - March 7, 2008 03:14 PM (GMT)
2006 Tallinnassa. :) Loistava keikka, olin siellä kaverin kanssa, ja sitten äiti ja sen serkku oli mukana Virossa. Melkein pääsin tapaamaan poitsuja sillon. En sitten ihan kuitenkaan. Mutta ei se mitään. Ja eipä kysely mitään haittaa. :}
Ja jes, ihan täysin asiaan liittymätön kommentti, ja kaikille täällä oleville about turha, mutta lempiopettajani yliopistolta on nimetty Jyväskylän yliopiston vuoden opettajaksi! Jee! Olen aivan stoked hänen puolestaan. <3